Hamnar har alltid varit viktiga för handel. Detta var ännu mer sant under forntiden eftersom det fanns då bara få alternativ för transport av varor. Vanligtvis bygger man en hamn där en flod töms ut i havet. Det innebär att de personer som arbetar i hamnen kommer att ha tillgång till färskvatten samt ett sätt att transportera varorna med båt till andra delar av landet. Eftersom floder skiftade deras flöde och hamnar blev igenslammad är de flesta av dessa gamla hamnar inte längre i bruk.

Medelhavet

 

Världens äldsta hamn ligger vid Wadi el-Jarf-området på Röda havets kust. Det är minst 1000 år äldre än någon annan hamn. Hamnen dateras tillbaka 4500 år till tiden för Farao Cheops. Den 4: e dynastin Farao Cheops är bäst kända för pyramiden uppkallad efter honom. Arkeologer upptäckte både hamnanläggningar och stenankare tillsammans med förvaringskärl, fragment av rep och bitar av keramik. Samtidigt hittade man 40 stycken antika papyri som beskriver några av detaljerna av arbetsliv där under antiken.  De gamla egyptierna levereras spannmål, koppar och andra mineraler till andra samhällen runt omkring Medelhavet.

En av Egyptens handelsförbindelser var med Byblos. Hamnstaden hade mycket nära förbindelser med sin stora handelspartner. Byblos var en av de första feniciska städerna någonsin samtidigt som en betydelsefull hamn. Byblos, nu känt av sitt arabiska namn, Jubail, ligger en kort bit norr om Beirut. Inte minst på grund av sin betydelse för handel har Byblos kontinuerligt bebodd sedan 5000 f.Kr.  Ostia Antica ersatte en tidigare handelshamn som förstördes under ett inbördeskrig. Det hade funnits en liten hamn och hamnstad på Tiberfloden nära Rom så långt tillbaka som 4: e århundradet f.Kr. Rom var beroende av spannmålstransporter för att mata sin växande befolkning. För att skydda Roms livsmedelsförsörjning beordrade Julius Caesar byggandet av en ny hamn i området. Sedan byggde Ostia Antica vidare av kejsaren Claudius. Ostia användes fram tills 900-talet när det förstördes av pirater.  På grund av att slam deponeras av floden, är kusten nu nästan 3 kilometer från den gamla hamnen. Lyckligtvis har det hjälpt till att bevara Ostia Antica. Arkeologer undersökte området flera gånger under mitten av 1900-talet inklusive på uppdrag av Mussolini.

Asien

 

Hamnen Lothal i Indien var en central handelshamn i den gamla Induskulturen och var en del av ett omfattande handelsnätverk som inkluderade Persien, Afghanistan och Mesopotamien samtidigt som andra delar av Indien. Befolkningen kunde till och med ha haft handelskontakter med Kreta och Egypten. När lämningarna av hamnen grävdes av arkeologer under 1955-61 hittade man en marknadsplats och offentliga bad förutom självaste hamnen. Dessutom fann de lämningar från glas och metall smycken verkstäder. Guangzhou var en gammal kinesisk handelshamn som har funnit i över 2 200 år. Guangzhou hamn även har varit en viktig av sidenvägen, en uråldrig handelsväg. Hamnstaden betraktades som en viktig hamn redan under Kinas kejserliga era. Och Guangzhou hamn var också varvet där kineserna byggde sin berömde handelsflotta. Det fortfarande används idag fast i modern form. Det är dock inte så konstigt. Även under dessa tider med flygfrakt och lastbilar är lastfartyg fortfarande ett viktigt transportmedel.

Asien