Fiskefartyg finns i alla världens hav och kommer i små och stora format. Många av fiskefartygen används i kommersiellt syfte och det beräknas att det finns någonstans runt fyra miljoner kommersiella fiskefartyg. De tidiga fiskefartygen var enkla flottar och båtar som var konstruerade av en ram täckt av exempelvis trädbark. De allra äldsta båtarna som hittats är cirka 7 000 – 9 000 år gamla och skars ut från barrträd med enkla stenverktyg. Dessa användes främst för jakt och fiske, vilket betyder att fiskefartyget är ett av världens äldsta fartyg.

Olika sorters fiskefartyg eller fiskebåtar

Olika sorters fiskefartyg eller fiskebåtar

En flotte används än idag och kan faktiskt vara ganska avancerad, eller i alla fall hur man använder den. Oftast används den i grunda vattendrag där man kan styra sig fram med en grov pinne, genom att helt enkelt ta ner den på botten och trycka ifrån. I djupare vatten finns exempel på där stark tvinnad tråd eller rep fästs i landfästena på varje sida i flera omgångar. Flotten får sedan vila stabilt på dessa rep, och genom att dra i repen kan man styra flotten i sidled.

Vassbåtar är en uråldrig konstruktion som fortfarande används idag. Många sådana görs vattentäta med hjälp av tjära. Den tidigast kända båten gjord med vass och tjära är 7 000 år gammal och hittades i Kuwait.

Båttypen kallad coracle är formad som en skål med en ram av vävt gräs eller vass. Denna båttyp används än idag främst i Indien, Vietnam, Irak, Wales och Tibet. Coracles kan vara riktigt effektiva som fiskebåt. När de styrs skickligt lämnar de knappt något spår på vattnet och fiskarna får därmed ingen förhandsvarning. Fisket utförs av två män och går ut på att få fisken fångad i ett nät. Coracles är väldigt lätta och kan enkelt bäras på fiskarens axlar. Förutom dessa enkla typer av båtar så fiskas det självklart även från kanoter, segelfartyg och motorbåtar.

Kommersiella fiskefartyg

Kommersiella fiskefartyg

De kommersiella fiskefartygen har med tiden blivit mer specialiserade och standardiserade. De allra flesta kommersiella fiskefartyg är mindre än 30 meter men det finns de som är upp till 100 meter långa också. Det finns olika sorters av fiskefartyg som används i kommersiellt syfte.

Trålare är en typ som är utformat för att använda nät för att kunna fånga upp stora volymer av fisk. Fartygen som använder fiskeredskapet not eller notvarp varierar i storlek mellan 10 meter till stora fartyg som bedriver sitt fiske på djupa hav. Fiskeredskapet not är ett stort nät bundet av garn, noten dras genom vattnet och fångar upp fisk.

Fartygen som fiskar med krok, kallas på engelska för longliners. Här används flera krokar med bete och det kan vara väldigt många. Dessa fartyg kan också specialisera sig mer på en sorts fisk, till exempel tonfisk. Inom denna sorts fartyg, som använder krokar, finns det ett par underkategorier som alla hanterar linor, bete och fisket något annorlunda jämfört med varandra. Förutom dessa fiskefartyg finns det ett par fler med respektive underkategorier, de olika typerna är fler än vad man kan tänka sig.

Arbetet ombord

Arbetet ombord

Arbetet ombord på ett kommersiellt fiskefartyg är väldigt tröttsamt. Arbetsdagarna är långa, runt 12 – 16 timmar, ofta i en månad i sträck eller längre. Av de tre känslorna hungrig, kall och trött är man alltid minst två av dem och är man dålig på att samarbeta så kommer man få det väldigt svårt. En nybörjare kan egentligen ingenting ombord, utan måste lära sig allt och det märks fort om man kommer bli en fiskare eller inte. Generellt så blir man väckt klockan sju på morgonen för frukost. Du börjar jobba senast klockan åtta och kan hålla på ända till midnatt och sedan upprepas det igen nästa dag.

Även om man äter så mycket man bara kan till frukost så kommer man tappa vikt under sin vistelse ombord. Det låter inte särskilt lockande, ofta är lönen bra, men fiskefartygen har ändå svårt att rekrytera fiskare som kommer att stanna kvar. Många hoppar på en säsong men kommer aldrig tillbaka. Detta är något som skapar irritation för de erfarna då de alltid har någon ny att lära upp och det drabbar även alla ombord.

Några av de mindre kommersiella fiskefartygen har börjat ett sorts förändringsarbete. Många vill idag kunna ha kontakt med de hemma, men en mobiltelefon har du inte mycket nytta av ute på havet. System för att kunna ha en internetuppkoppling ombord, även mitt ute på de djupaste haven, har börjat dyka upp och ett par fiskefartyg kommer att investera i dessa system.

Genom att ta ombord en extra person, minska arbetsdagen till tretton timmar och erbjuda internet så hoppas de på att fler ska komma tillbaka nästa säsong. Med tretton timmars arbetsdag och internet ombord hinner man efter jobbet ringa sin familj på exempelvis Skype, spela sina favoritspel på Royalgames eller Pokerstarscasino och detta är något som skulle göra livet ombord lite enklare helt enkelt.

Det sägs ofta att de fartyg som fiskar krabbor i Alaska är de tuffaste att jobba på. Det rankas faktiskt som ett av de farligaste jobben i världen och liv har förlorats ombord på dessa fartyg. Dessa båtar kan stanna ute i det iskalla havet så länge som tre till fyra månader i sträck, tills deras kvot är fylld. Ombord på dessa fiskefartyg finns det inget internet eller lättnader i arbetsbelastning i sikte.